Blog firmowy

Blog - bądź na bieżąco

Smar do łożysk - wszystko co musisz wiedzieć przed zakupem

Każde łożysko spełniać będzie swoje podstawowe zadania tylko wtedy, gdy zadba się o odpowiednie smarowanie. Pamiętać należy o tym, że tylko poprzez regularne nanoszenie substancji smarujących, łożyska pracować będą dłużej, a co najważniejsze znacząco ograniczy się ryzyko uszkodzenia. Warto wspomnieć także o tym, że do kluczowych zadań smarów należy zabezpieczenie łożysk przed różnego typu zanieczyszczeniami i korozją

Co warto wiedzieć?

Smar do łożysk najprościej rzecz mówiąc to specjalna substancja, która zwiększa poślizg, dzięki czemu znacząco zmniejsza się siła tarcia. Mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że zdecydowana większość awarii łożysk wynika właśnie z nieodpowiedniego doboru substancji smarującej. Między innymi dlatego też należy umiejętnie dopasować smar do konkretnego typu łożysk. Warto także zapoznać się z zalecaną przez producenta metodą aplikacji. Zobacz naszą ofertę na Smary Orlen.

Jakie są rodzaje smarów do łożysk?

Na półkach sklepowych do wyboru jest bardzo wiele smarów do łożysk, dlatego też osoby początkujące mają duży problem, aby wybrać najlepszy środek smarujący. Poszczególne smary różnią się między sobą nie tylko składem, ale również zagęszczeniem i stopniem gęstości. Jeżeli chodzi o sam skład, to bardzo ważną rolę odgrywają mydła metali uzupełniające olej, który jest tak naprawdę podstawą każdego smaru do łożysk. Większość producentów do swoich substancji smarujących dodają glinę, sód, wapń, lit oraz sulfonian wapnia. Bardzo rzadkie smary doskonale sprawdzą się tam, gdzie dany środek jest przetłaczany przez przewody. Jeżeli chodzi o gęste substancje smarujące, to jak łatwo się domyślić znajdują one szerokie zastosowanie w twardych łożyskach wykorzystywanych na szeroką skalę w przemyśle. Nowością na rynku są specjalne smary plastyczne, które wykorzystuje się do łożysk toczonych

 

Warto wspomnieć także o tym, że wielu producentów ma w swojej ofercie sprzedażowej smary opracowane jedynie na bazie olejów mineralnych. Mowa tutaj oczywiście o substancjach smarujących, które w swoim składzie nie zawierają tlenu i azotu. Największym atutem smarów opartych na olejach mineralnych jest to, że są one w stanie utrzymać taką samą konsystencję bez względu na aktualną temperaturę. Identycznie wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o utrzymanie odpowiedniej lepkości. Osoby, które zamierzają kupić olej mineralny powinny zwrócić uwagę przede wszystkim na podatność na powstawanie osadów, czy też na poziom pienienia. 

Jaki smar do łożysk jest godny polecenia?

Smar do łożysk należy umiejętnie dopasować do obciążeń, w których będą na co dzień pracować. Bardzo ważna rolę odgrywa również prędkość obrotowa danego elementu. Przy mniejszych i szybciej obracających się mechanizmach najlepiej sprawdzą się smary o niższym poziomie lepkości. Rzadkie smary przystosowane są idealnie do bardzo szybko obracających się elementów. Do łożysk pracujących na niskich obrotach przeznaczone są smary gęste. Mało osób zdaje sobie sprawę z tego, aby zwrócić uwagę również na wilgotność powietrza. Jeżeli łożyska pracują w dużej wilgotności, to zdecydowanie najlepszym wyborem są smary wapniowe i smary litowe.
 

Dlaczego warto postawić na regularne smarowanie?

Jak wspomniano powyżej umiejętnie dobrany smar do łożysk skutecznie chroni wybrany element przed wnikaniem brudu i wody. Niestety nawet najlepsze łożyska dostępne na rynku narażone są na korozję, dlatego też tym bardziej warto zadbać o ich odpowiednie zabezpieczenie. Dzięki regularnemu smarowaniu mechanizm działać będzie stabilnie, cicho i co najważniejsze znacząco wydłuży się jego żywotność. Nowoczesne łożyska narażone są także na działanie bardzo wysokich temperatur. Dobry smar jest odporny na utlenianie, dzięki czemu można utrzymać odpowiednią temperaturę. Osoby, które nie wiedzą jaki wybrać smar do łożyska powinny skorzystać z fachowego doradztwa doświadczonego specjalisty. Warto także dokładnie zapoznać się z zaleceniami producenta danego urządzenia. Wynika to oczywiście z tego, że każde łożysko wymaga nieco innej klasy konsystencji i innego rodzaju zagęszczacza.

Zainteresowany ofertą? Skontaktuj się z nami